در دنیای اطراف

لنگر

دوشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲ ق.ظ

تاریخ تاثیر بسیاری بر دنیای امروز داشته و ما تمدن امروز را مدیون گذشتگان هستیم. ابداعات و نو آوری های آنان، تجربیات، جنگ ها، پیروزی ها و شکست ها، نظریات، نوشته ها و هر چه در سرزمین های متمدن گذشته به وقوع پیوسته جهان امروز را شکل داده است. نمی شود از تاثیر گذشتگان حرف زد و به یونان باستان سفر نکرد. در این مطلب الی گشت را همراهی کنید تا برخی از جالب ترین دستاوردهای یونان باستان را به شما معرفی کنیم. در ضمن لازم است بگوییم که منظور از تمدن یونان باستان قرن هشتم تا ششم پیش از میلاد مسیح است.


مفهوم دموکراسی (demokratia، به معنی مردم [demos] در دست دارندگان قدرت [kratos]) در یونان باستان و حدود قرن ۵ قبل از میلاد در شهر آتن معرفی شد. حکومت نیمه دمکراتیک اسپارت در پلوپونز تاثیر زیادی بر دمکراسی در جهان گذاشت. ۶٬۰۰۰ نفر از شهروندان مرد بالغ عضور مجلس شورا بودند و مستقیما درباره مسائل مربوط به دولت و شهرشان رای گیری می کردند. در نتیجه می توان گفت که دمکراسی از اصلی ترین دستاوردهای یونان باستان است.

محاکمه توسط هیئت منصفه

ایده هیئت های منصفه که برای رسیدگی و تصمیم گیری در مورد پرونده ها ایجاد شد از دستاوردهای یونان باستان برای دنیای مدرن و متمدن امروز که آن هم از شهر جنجالی آتن برخواسته است. در حالی که شواهد نشان می دهند که اعضای هیئت منصفه اغلب ثروتمندترین آتنیان دارای بیش از ۳۰ سال سن بودند. در این سیستم به پیش گیری از دریافت رشوه هم فکر کرده بودند و اغلب تعداد زیادی از اعضای هیئت منصفه، گاهی اوقات تا ۵۰۰ نفر برای اخذ تصمیم نظر می دادند.

تئاتر

در یونان باستان، تئاتر بخشی از جشنواره هایی بود که به افتخار دیونیسوس برگزار می کردند، با گذشت زمان خود تئاتر به یک رشته هنری مجزا تبدیل شد. مورخان معتقدند که تسپیس اولین هنرویشه تئاتر بود. ارسطو درباره او نوشته که خواننده بوده است. شنیده ها حاکی از آن است که وی شیوه نوینی را بنیان گذاشت که در آن هر خواننده شخصیت مختص خود را با نقاب اجرا می کرد، همان سبکی که بعدها تراژدی نام گرفت.

مناندر نیز از دیگر تاثیر گذاران روی دستاوردهای یونان باستان بود. او کمدینی بود که نمایشنامه های خود را برای خنداندن طبقات بالای اجتماعی می نوشت. ساتیر نیز بر روی اساطیر تمرکز داشت. نمایش نامه های متفاوت با سبک و سیاق خاص خودشان یک وجه مشترک داشتند، هدف تمامی آن ها بیان کردن دغدغه ها و مسائل روز شهر آتن بود.

بازی های المپیک

احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید در شهر باستانی المپیا، قدیمی ترین رویداد ورزشی دنیای مدرن و متمدن امروز متولد شد. سال ۷۷۶ قبل از میلاد، اولین بازی های المپیک برگزار شد. بازی ها به افتخار خدای خدایان، زئوس هر چهار سال برگزار می شدند و برجسته ترین ورزشکاران جهان باستان (مثل امروز) در آن شرکت داشتند. این عمل تا زمانی ادامه یافت که امپراطور تئودوسیوس در سال ۳۹۳ میلادی آیین های مربوط به بت پرستی را ممنوع کرد. سال ها بعد یعنی سال ۱۸۹۶ میلادی بار دیگرانجام اولین بازی های المپیک مدرن در آتن از سر گرفته شد. در واقع المپیک یکی از مهم ترین دستاوردهای یونان باستان در ورزش است.

نقشه کشی

آناکسیماندروس از فیسلوفان و دانشمندان یونان و شاگرد تالس بود. او اولین کسی است که نقشه جغرافیایی رسم کرده است. او بین سال های ۶۱۰ تا ۶۱۱ پیش ازمیلاد متولد شد. او در هنگام رسم نقشه هایش مفهوم عرض و طول جغرافیایی را مطرح کرد و آن ها را به کار برد. جالب است بدانید که آناکسیماندروس نقشه ای از مناطق مسکونی جهان نیز ترسیم کرد که ستون‌ های هرکول در غرب، لونیا در مرکز، بخشی از اروپا در شمال و حتی اتیوپی و نیل در جنوب نقشه مشخص شده بودند.

ساعت زنگ دار

این روزها همه از زنگ ساعت های دیجیتالی تلفن همراهمان استفاده می کنیم و بزرگ تر ها ساعت های آنالوگ زنگ دار را نیز به یاد دارند. اما باید بگوییم که ساعت زنگ دار نیز از دیگر دستاوردهای یونان باستان هستند و بدون آن احتمالا تمامی افراد دنیای مدرن و متمدن امروز خواب می ماندند. گفته می شود که اولین ساعت زنگ دار توسط افلاطون طراحی شده است.

یک ساعت بزرگ آبی مجهز به مکانیسم یکپارچه برای زنگ زدن که مانند کتری سوت می کشید. شایعه می گوینند که او از ساعت زنگ دارش به عنوان نشانه آغاز سخنرانی هایش استفاده می کرد. یکی دیگر از مهندسان و مخترعان یونان باستان، از ساعت آبی همراه با عقربه برای نشان دادن زمان استفاده کرد. در زمان های خاص سنگ های کوچکی روی ناقوس می افتادند و صدای زنگ را ایجاد می کردند.

اساس هندسه

درست است که در زمان تمدن مصر باستان، بابل، دره ایندوس و … هندسه وجود داشت. اما اثبات حقایق هندسی با بکارگیری استدلال های قیاسی از دیگر دستاورهای یونان باستان برای ما است. هنوز هم قضیه های تالس، اقلیدس، فیثاغورس و ارشمیدس در مدارس و دانشگاه ها به عنوان پایه های هندسه تدریس می شود.

فلسفه

متفکران یونان باستان سعی داشتند در مورد دنیای فراتر از اساطیر یا دیدگاه های دینی توضیحی بیابند و به دنبال دلیل، مشاهده و شواهد تجربی بودند. با مطالعه جهان، دریاها و منظومه شمسی، سقراط، افلاطون و ارسطو، همانطور که می دانیم، نظریه هایی کلی را بیان کردند که فلسفه دنیای مدرن و متمدن امروز را شکل داد.

فانوس دریایی

این یونانیان بودند که ایده استفاده از نور را از طریق فانوسی دریایی به عنوان راهی ایمن برای هدایت کشتی ها به بندر معرفی کرد. در واقع، اولین فانوس دریایی که تاکنون ساخته شده بود، در اسکندریه مصرقرار داشت. شهر اسکندریه سال ۳۳۲ پیش از میلاد توسط اسکندر تاسیس شد و بخشی از پادشاهی هلنیستی محسوب می شد. فانوس اسکندریه یا به زبان خودشان (فاروس) یکی از بلندترین سازه های ساخته شده انسان در دنیای باستانی است و بعدها تبدیل مدلی برای ساخت فانوس های دریایی دنیای مدرن و متمدن امروز تبدیل شد.

بنیان گذاشتن آموزش پزشکی و سوگندنامه بقراط

سوگندنامه بقراط توسط این پزشک اهل قرن پنجم یونان باستان نوشته شده است. او خدا را شاهد می گیرد تا استاد و شاگرد در مقابل یکدیگر از خودگذشتگی داشته باشند و تمامی تلالششان را برای بهبود حال بیماران و آسیب دیدگان انجام دهند. هیچ پزشکی برای اتانازی و سقط جنین به کسی کمک نکند و راز بیمار برای کسی آشکار نشود. همچنین پزشکان نباید رفتار ناعادلانه یا هرگونه سو استفاده با بیمارانشان داشته باشند.

در دوران باستان، امراض و بیماری ها را به عنوان مجازاتی از  سوی خدایان می پنداشتند و درمان هایشان با خرافات آمیخته شده بود. اما همه اینها زمانی که بقراط با بکار گیزی آزمایشات متعدد خلافش را ثابت کرد رو به تغییر نهاد و مردم قبول کردند که بیماری یک فرایند طبیعی است. برای او، علائم مریضی واکنش طبیعی بدن به بیماری ها بودند. در پی دستاوردهای یونان باستان به خاطر بقراط برای لقب پدر پزشکی را انتخاب کرده اند چرا که تلاش های او باعث شد تا دانشکده پزشکی و سوگندنامه بقراط فعالیت خود را آغاز کنند. این گونه امکان آموزش درست و اخلاقی برای افراد مختلف فراهم شد.

لنگر

در میان نخستین کسانی که دریاها را می شناختند، یونان باستان به طور قابل توجهی به ساخت و ساز کشتی و ناوبری کمک کرد. یکی از دستاوردهای یونان باستان برای دنیای مدرن و متمدن لنگر است. در آن زمان ازکیسه های بزرگ یا سطل های پر شده با سنگ استفاده می شد. نسخه های بعدی کم کم شکل لنگرهای امروزی  و از جنس سنگ ساخته شدند.


  • الهه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی