در دنیای اطراف

حقایقی از سونامی

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۳۵ ب.ظ

سونامی که به آن موج های وابسته به زمین لرزه نیز می گویند، به طور کلی به امواجی گفته شده که در اثر جا به جایی حجم بسیار عظیمی از آب در دریاها و اقیانوس ها به وجود می آید. زمین لرزه های زیر دریا، فوران های آتشفشانی و سایر انفجارهای زمینی، فرو افتادن یخچال ها و اثرات شهاب سنگ ها باعث بالا و پایین رفتن آب با حجم بسیار زیادی کرده که باعث ایجاد سومانی می گردد. برخلاف امواج اقانوس ها که در اثر باد ایجاد شده یا تغییر سطح آب در اثر جزر و مد، سونامی ها دقیقا از جا به جایی حجم وسیع آب در میان دریاها و اقیانوس ها به وجود می آیند. در این مطلب قصد داریم تا حقایقی از سونامی را به عنوان نمونه ای از خشم طبیعت در میان دریاها تشریح کنیم پس با الی گشت همراه شوید.

حقایقی از سونامی ، نمایشی از خشم طبیعت در کره زمین

حقایقی از سونامی و دلایل ایجاد آن

مطالب مرتبط:
ماجرای عجیب مارماهی‌هایی که زلزله های سهمگین را پیش بینی می کنند!
خطرناک ترین فرودگاه های دنیا | بخش دوم
شهرهای گمشده جهان که در زیر آب پیدا شده اند!
  1. سونامی معمولا می تواند در اثر یک زلزله ایجاد شده یا ناشی از فوران آتشفشانی، لغزش، تغییرات سریع در فشار اتمسفر و یا در اثر برخورد یک شهاب سنگ ایجاد شود.
  2. یک سونامی تنها یک موج بزرگ نیست، بلکه یکسری از امواج که در اصطلاح به آن ها امواج قطاری می گویند می باشد. دوره زمانی بین امواج ایجاد شده در سونامی می تواند از چند دقیقه تا دو ساعت باشد. موج اول در سونامی معمولا قوی نبوده و در موج های پنجم و ششم قدرت بسیار بالا خواهد رفت.
  3. توسایدیدس (Thucydides) که بین سال های ۳۹۵ تا ۴۶۰ پیش از میلاد زندگی می کرده است در تاریخ خود در جنگ پلوپونز اولین کسی بود که سونامی ها را به زمین لرزه ها نسبت داد.
  4. زمانی که سونامی به وجود می آیند امواج آن در عمیق ترین قسمت های اقیانوس اغلب بین ۱ تا ۳ فوت ارتفاع دارند. دریانوردان حتی ممکن است متوجه وجود امواج سونامی در زیر کشتی های خود نشوند.
حقایقی از سونامی و دلایل ایجاد آن

حقایقی از سونامی در مورد زمان و قدرت آن

  1. تقریبا ۹۹ درصد از کل اثرات مخرب سونامی در سواحلی که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری منشا آن قرار داشته و در مدت ۳۰ دقیقه صورت می گیرد. بنابراین هر شخصی که در منطقه ای ساحلی زمین لرزه ای را احساس کرد این می تواند به عنوان یک هشدار بوده و ممکن است باعث ایجاد سونامی گردد.
  2. تا نیم ساعت پیش از رخ دادن سونامی ممکن است آب در سواحل اقیانوسی عقب کشیده شده و این حجم آب از طریق سونامی به سواحل ضربه وارد کند.
  3. بیشترین میزان خطر سونامی در ایالات متحده وجود دارد. هاوایی، آلاسکا، واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا همگی در خطر سونامی قرار دارند.
  4. یکی از بزرگترین زلزله های تاریخ در ۲۲ می ۱۹۶۰ در فاصله ۱۶۰ کیلومتری سواحل شیلی روی داد. این زلزله که قدرت آن ۹٫۵ ریشتر بود توانست تنها ۱۵ دقیقه پس از لرزش امواج ۲۴ متری خود را به سواحل این منطقه بکوبد. ۱۵ ساعت پس از زلزله امواج به جزایر هاوایی رسیدند و ۲۲ ساعت پس از زلزله امواج سونامی سواحل ژاپن در فاصله بیش از ۱۶ هزار کیلومتری را مورد ضربه قرار داد.


  • الهه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی